kunsthistorier.dk

ORD OG BILLEDER

HER ER EN LILLE AKVAREL, der forestiller et overdådigt blomsterbed. Verden omkring er utydelig, det er blomsterne der er fokus på. De grønne blade og stilke fylder næsten halvdelen af det lille papir, og de modsvares farvemæssigt af de lyserøde, røde og orange blomsterkroner. Det er en yndig akvarel i en naturalistisk stil, fint komponeret og med et harmonisk farvespil. Det er ikke en kunstner, der har udført den, men måske en øvet amatør. Under akvarellen står med blyant billedets titel: Den lille Idas blomster. H.C. Andersen er måske ikke dét der lige springer i øjnene, når man ser billedet. Blomsterne ser ret friske ud, så de har nok ikke været ude at danse hele natten. Men når det står der, må der jo være en forbindelse mellem ordene og billedet. Synes du, at der er balance mellem billedet og ordene?

HVORDAN VILLE DU SKABE BALANCE MELLEM ORD OG I BILLEDE i forhold til Den Lille Idas Blomster? Hvad ville du fokusere på? Hvornår er der balance mellem ord og billede? Skal ordene styre billederne eller skal billederne styre ordene?

I DANSK SKOLEMUSEUMS SAMLING, som Nationalmuseet og Danmarks Pædagogiske Institut (DPU) er ved at gennemgå og registrere, har jeg fået lov til at se på de indsamlede Børnetegninger. Det er et veritabelt skatkammer! Jeg har måttet lægge bånd på mig selv for ikke hele tiden at komme med høje begestringsudbrud!  Her fandt jeg den lille akvarel, der er malet af Arne Gorki Schmidt.

EN AF DE MEST SPECIELLE DELE AF SAMLINGEN er en større mængde værker af kunstneren Arne Gorki Schmidt (1908-1969). Gorki Schmidt blev betragtet som et kunstnerisk vidunderbarn i kunstkredse i 1910erne. Statens Museum for Kunst har erhvervet en større samling af hans Børnetegninger. Som ung mand kom Gorki Schmidt på akademiet hos sin onkel, professor Ejnar Nielsen, i 1929, og han havde succes på flere udstillinger i begyndelsen af 1930erne. Men fra 1934 holdt Gorki Schmidt helt op med at være kunstner. Ingen kender årsagen. Fra 1934 var det eneste han malede - og det var endda kun lejlighedsvis - vægge! 

BØRNETEGNINGEN FOROVEN har Gorki Smidt tegnet i perioden 1914 - 16, hvor han var mellem 6 og 8 år. Det forestiller et blomsterbed, og det er meget naturalistisk malet. Det er ikke til at sige, om titlen er kommet på efter at han malede billedet, om det overhovedet er ham selv der har fundet på titlen, eller om det var Den Lille Idas Blomster der inspirerede ham til billedet. Der findes desværre ikke meget på skrift om Gorki Schmidt - heller ikke i Dansk Skolemuseums samling. Derfor er der så meget vi ikke ved om hans billeder. Vi ved blandt andet ikke om han selv fandt på sine motiver eller om han fik opgaver af de voksne. Men det fremgår af forskellige kilder, at hans onkel Ejnar var meget optaget af hans kunnen og talent. Gorki Schmidt har også malet Ejnar fler gange, samt tydeligvis besøgt Nielsen I Gern, hvor han boede en årrække.

MAN KUNNE GODT FORESTILLE SIG, at der var voksne der anbefalede den lille Arne Gorki Schmidt, at han skulle øve sig ved at male litteratur. Det råd ved jeg, at andre talentfulde drenge fik i begyndelsen af det 20. århundrede. For hvis man ikke kunne leve af at male, kunne man leve af at illustrere. Illustrering betyder at man forholder sig til en bestemt tekst, og bestemte ord, i sine billeder. Og H.C. Andersen er velegnet at øve sig på. I de tre Børnetegninger foroven, har børnene forholdt sig til H.C.Andersens eventyr. Kan du se hvilke? (Hvis ikke du kan gætte det, finder du svaret under Børn i menuen til højre) 

EN ANDEN SKAT JEG FANDT BLANDT TEGNINGERNE I DANSK SKOLEMUSEUM var en samling af skoletegninger tegnet i 1930erne af elever fra 3., 4. og 5. klasser fra Bispebjerg skole. Eleverne har tydeligvis fået til opgave at tegne billeder til/ af H.C. Andersen og Grimm-eventyrene Den standhaftige Tinsoldat, Fyrtøjet og Hans og Grete. Det er vildt spændende at se alle disse tegninger sammen, og især at se hvor forskelligt børnene har fokuseret, hørt og forstået ordene. Hvis man opfatter dem som cirkusartister der jonglerer med ord og billeder, er der så balance mellem ord og billede? Hvis ordene bestemmer, skal man kende dem for at forstå billedet. Hvis billedet bestemmer, er det ligegyldt hvad ordene er. Når der er balance, smelter ord og billede sammen.

INSPIRERET AF DISSE BØRNETEGNINGER er Månedens Kunsthistorie for BØRN en opfordring til at tegne og male billeder inspireret af ord. Det er en aktivitet alle kan udføre, og den er ikke vejr-afhængig. Det kræver blot en samling ord, en der kan læse ordene højt, papir og noget at tegne/ farve med. Vi anbefaler et eventyr - eksempelvis af H.C.Andersen, fordi det gerne må kunne inspirere forskellige aldersgrupper. Og så skal der bare læses og tegnes! 

 

KAN DU SE, hvilket eventyr disse Børnetegninger tager udgangspunkt i?(Hvis ikke finder du svaret under Børn i menuen til højre)

HVORDAN ER BALANCEN mellem ord og billeder i disse 4 Børnetegninger?

 

 

 

 

 

 

 

 
Forside
Månedens kunsthistorier
Månedens kunsthistorie
Månedens kunsthistorie for børn
Tilbud
Rådgivning
Foredrag
Foredragsrækker
Værkstedspakker
Omvisninger
For børn
Galleri
Om kunsthistorier.dk
Links
Kontakt
Tilmeld Dig Nyhedsbrevet Fra Kunsthistorier.dk:

Tilmeld | Frameld
Den Store Tommelfinger og andre kunstværker for børn og deres voksne, skrevet af Naja Pedersen og udgivet af Louisiana Museum for Moderne Kunst.